https://yle.fi/uutiset/3-11013857

EU on asettanut direktiivin, jossa julkisen sektorin autoista 38.5% tulee olla päästöttömiä vuodesta 2021 alkaen. Kyseinen uudistus vaikuttaa todella hyvältä. Uudistuksen myötä liikkumisesta tulisi egolokisempaa ja ehkä hieman halvempaakin, sillä bensakuluja ja muita kuluja ei olisi. Tämä edistäisi myös hieman ilmastonmuutosta.

Uudistuksessa on kuitenkin huonoja puolia melko paljon. Uutisessa nostettiinkin esille kunnan autokannan uudistaminen ja siihen liittyvät kulut. Täysin sähköllä kulkevien autojen tuottaminen on vielä kallista, sillä sähköautoilu on melko uusi juttu vielä. Tästä syystä kuntien budjetista menisi iso osa kaluston päivitykseen, mikä ei ole kovin hyvä asia kuntien kannalta. Suomessa voi olla myös kuntia, joilla ei yksinkertaisesti ole varaa tämänlaisiin toimiin.

Uudistus on vasta valmistumassa ja lähes päästöttömiä kuntia odotetaan vuodesta 2021 alkaen. Mielestäni ajankohta on turhan aikainen, jos otetaan huomioon, että kaikkien Suomen kuntien on toteltava tätä asetusta. Suuret muutokset tapahtuvat ajan kanssa ja mielestäni tämä uudistus on yksi semmoinen. Tämän uudistuksen voisi liittää osaksi jotain suurta uudistuskokonaisuutta, niin kunnat kerkeäisi valmistautua uudistukseen ajan kanssa.

EU:n asettama direktiivi on oikealla asialla, mutta Suomessa sen toteuttaminen tuottaa varmasti vaikeuksia. Suomessa täytyy pystyä liikkumaan pitkiä matkoja johtuen harvasta asutuksesta, joten auto jolla pystyy ajelemaan pitkiä matkoja on välttämätön. Uskon kuitenkin uudistuksen toteutuvan, mutta ei aivan lähivuosina.